Gravidyoga med fokus på: Andning – Rörelse – Ljud

“I am Bountiful, I am Blissful, I am Beautiful – This mantra is for self-esteem and confidence”  Yogi Bhajan

Gravidyoga

Gravidyoga ger dig möjligheten att komma närmare i kontakt med dig själv och givetvis din bäbis som lär känna dig och följer dig dag för dag. Idag vet vi att det ofödda barnet redan vid den 18: e veckan hör ljud och efter den 28: e veckan svarar bäbisen på ljud och känner direkt igen mammans röst genom ökad hjärtfrekvens. Bäbisen hör ljud som inte mamman hör, ljuden från mammans egna kropp. Hjärtslag, luft som rör sig in och ut genom lungorna, magljud och till och med ljudet av blod som rör sig genom navelsträngen.

Kundaliniyoga

Ett kundaliniyoga gravidpass innebär ett mjukt flöde i feminin energi. Det är en energi som hjälper dig att gå in i dig själv för att hämta och befästa din styrka, kraft och mod som förberedelse inför den stora omställningen som kommer till att ske i ditt liv när ditt barn föds. Du leds igenom passet så att du får stretcha igenom kroppen samt slappna av och bara vara. Stort fokus läggs på att du och ditt barn ska känna trygghet och samhörighet under graviditeten.

Två viktiga moment i gravidyogan är meditation och uppmärksamhet på din egen andning. En mamma kan lära sitt egna ofödda barn att andas och meditera innan födseln. Under tiden mammans andetag blir djupare och stabilare, så blir hennes band till hennes ofödda barn ännu starkare.

Utbildar mig till gravidyogalärare

Just nu håller jag på att slutföra de sista kursmomenten av The Khalsa way prenatal yoga teacher training, detta är en kurs baserad på Kundaliniyogan som den världskända yoginin Gurmukh har arbetat fram de senaste 35 åren. http://www.goldenbridgeyoga.com/khalsa-way-teacher-training/

Utbildningen kvalificerar även för Yoga Alliance’s 85-timmar standard för registrerad Prenatal Yoga Teacher RPYT®.

Efter februari 2019 hoppas jag vara färdig och sedan finnas tillgänglig för att kunna leda gravidyogapass. Har du frågor redan nu är du varmt välkommen att höra av dig till mig på jenny@yogasatnam.se

Jag kommer då och då att lägga upp lite tips på olika meditationer som är välgörande för dig och ditt barn under olika faser i den förvandling ni genomgår tillsammans. Välkomna till kundaliniyogans fantastiska skatt, välkommen hem till att vara ännu mer den du egentligen är.

Sat Nam <3

 

 Fina tips:

Gurmukh berättar om yoga under graviditeten:

https://www.youtube.com/watch?v=foEbKL10PwM

Kundalini gravidyoga med Sarah Kamrath (huvudlärare på kursen tillsammans med Gurmukh)

https://www.youtube.com/watch?v=V-BhKhHIU10

Kirtan Kriya meditation: Sa-Ta-Na-Ma. Det är en effektiv meditation för att släppa på begränsande omedvetna mönster och underlättar förberedelserna under graviditeten. Det är rekommenderat att göra meditationen i 40 dagar i sträck.

https://www.youtube.com/watch?v=jfKEAiwrgeY